W praktyce po opanowaniu tabliczki mnożenia, dochodzi do sytuacji w której trzeba poznać i zapamiętać potęgi kwadratowe (drugiego stopnia) od 10 do 20. Oczywiście zawsze można posłużyć się kalkulatorem, ale dobrze jest także pewne wartości mieć zapisane w pamięci naszego umysłu. Dzięki temu proces obliczeń będzie przebiegał szybciej a przy okazji będziemy mogli się cieszyć tym, że potrafimy znaleźć wartość potęgi bez pomocy kalkulatora.
Poniżej mój pomysł na to, aby w miarę szybko i skutecznie zapamiętać te wartości. Oczywiście to tylko jeden z wielu przykładów (sposobów) na to, aby w trakcie nauki dobrze się bawić. W praktyce wychodzi na to, że najwięcej powtórek wymaga ćwiczenie związane z wartościami potęg kwadratowych liczb 17, 18 i 19.
Poniżej mój pomysł na to, aby w miarę szybko i skutecznie zapamiętać te wartości. Oczywiście to tylko jeden z wielu przykładów (sposobów) na to, aby w trakcie nauki dobrze się bawić. W praktyce wychodzi na to, że najwięcej powtórek wymaga ćwiczenie związane z wartościami potęg kwadratowych liczb 17, 18 i 19.
Na koniec mamy przykładowe ćwiczenia dotyczące potęg kwadratowych od 10 do 20. Dodatkowo dla osób ambitnych polecam obliczenie potęg kwadratowych powyżej 20. Pamiętajmy, aby zrobić to sprytnie, czyli takim sposobem, aby zużyć jak najmniej energii, a uzyskać poprawny wynik. Innymi słowy - zasada mini-max: minimum wysiłku - maksimum rezultatu (efektu).
Podsumowanie: nauka pamięciowa pewnych wartości jest konieczna, aby proces obliczeń przebiegał płynnie, poprawnie i szybko. Dzięki temu łatwiej będzie również przy nauce pierwiastków, ponieważ wystarczy odwrócić kierunek działania, aby otrzymać pierwiastek kwadratowy (drugiego stopnia) z danej liczby.
Celem nauki tych wartości jest nie tyle zrozumienie procesu, lecz możliwość bezbłędnego i natychmiastowego odtwarzania wartości danych potęg. To mniej więcej tak jakbyśmy musieli za każdym razem zastanawiać się nad tym jak się nazywamy czy też jaka jest nasza data urodzenia albo dzisiejsza data. Za każdym razem można przecież wyciągnąć komórkę lub dowód (legitymację), ale chyba wyglądałoby to trochę dziwnie, prawda? Tak samo jest właśnie z tą poszerzoną tabliczką mnożenia - czyli kwadratowymi potęgami, które już na zawsze... w pamięci będą z nami.
Celem nauki tych wartości jest nie tyle zrozumienie procesu, lecz możliwość bezbłędnego i natychmiastowego odtwarzania wartości danych potęg. To mniej więcej tak jakbyśmy musieli za każdym razem zastanawiać się nad tym jak się nazywamy czy też jaka jest nasza data urodzenia albo dzisiejsza data. Za każdym razem można przecież wyciągnąć komórkę lub dowód (legitymację), ale chyba wyglądałoby to trochę dziwnie, prawda? Tak samo jest właśnie z tą poszerzoną tabliczką mnożenia - czyli kwadratowymi potęgami, które już na zawsze... w pamięci będą z nami.
Bardzo podoba mi się zadanie dodatkowe dla ambitnych. :-)
OdpowiedzUsuńCieszę się, że ambitne zadanie wywołuje matematyczny uśmiech :). Matematyka ma być dobra zabawą i narzędziem rozwoju umysłu, więc czasami warto nieco poćwiczyć nasz superkomputer! :)
OdpowiedzUsuń