KILKA SŁÓW O MNIE

Tutaj można znaleźć dość sporą garść informacji na mój temat. Tak, tak. Właśnie tutaj można powiedzieć, że są to najważniejsze (chociaż nie wszystkie) informacje o tym kim jestem i czym się zajmuję. Wierzę, że te zapiski powinny nieco ułatwić próbę złapania mnie w pewne bardziej określone ramy...






NAJKRÓCEJ O SOBIE

Pasjonat nauczania i inspirowania: matematyka i szachy - w oparciu o myślenie logiczne, krytyczne, niezależne i twórcze.



O MNIE TROCHĘ WIĘCEJ

Uwielbiam dzielić się swoimi pomysłami i przemyśleniami dotyczącymi nauki matematyki czy też szachów. Zależy mi na tym, aby na zajęciach dzieci mogły odkrywać niewidoczne rzeczy, zaś nauczyciele mogli mieć poczucie spełnienia. Z uwagi na to, że pasjonują mnie matematyka i szachy, więc właśnie im w największym stopniu poświęcam czas.

Od kilku lat poszukuję najciekawszych i najskuteczniejszych metod, form jak i technik nauczania, dzięki którym nauka i odkrywanie matematyki może być nie tylko przyjemna, skuteczna, ale również ciekawa.

Czytuję książki i artykuły związane z efektywnym nauczaniem oraz podejściem do dziecka jako partnera w procesie nauki. Celem końcowym jest tworzenie warunków w których dziecko będzie w pełni rozwijać potencjał.



O MNIE JESZCZE TROCHĘ WIĘCEJ albo INACZEJ

Pasjonat nauczania myślenia i czerpania radości oraz korzyści z nauki. Nauczyciel z zamiłowania, pomimo że z wykształcenia psycholog. Uwielbiam wyjaśniać i inspirować innych swoimi nietypowymi koncepcjami. Naprawdę nie wyobrażam sobie funkcjonowania bez zastosowania matematyki w codziennym życiu. Postrzegam matematykę (podobnie jak i szachy) jako cenne narzędzie służące do kształtowania umysłu - logiczne i krytyczne myślenie oraz wnioskowanie jako fundament.

Kilkanaście lat współpracowałem z dziećmi i młodzieżą w placówce opiekuńczo-wychowawczej w charakterze nauczyciela. Przez kilka lat prowadziłem klub szachowy. Moim marzeniem jest pomaganie w odczuwaniu (i rozwijaniu) radości z odkrywania, tworzenia oraz poznawania tajemnic nauki (zwłaszcza matematyki). Dodatkowo jestem zapalonym amatorem szachów, który w wolnych chwilach lubi pograć w koszykówkę. Absolutnie nie znam pojęcia nudy oraz nie wierzę w to, że nauka musi być trudna i nudna.

Obecnie piszę artykuły na bloga matematycznego, którego prowadzę w tak zwanym wolnym czasie. Blog ma raczej dość nietypową nazwę, bo i autor również ma odjechane pomysły. Nazwa tego bloga: http://matmajakiejnieznasz.blogspot.com




CO DOTYCHCZAS ZROBIŁEM i W CZYM UCZESTNICZYŁEM
(lista na bieżąco jest aktualizowana)

- stworzenie kursu szachowego dla osób chcących realizować szachowe szkolenie (głównie dla nauczycieli jak też rodziców chcących uczyć swoje pociechy),

- szkolenie metodyczne dla grupy uczniów (laureatów i finalistów) Li-Czy-My,

- wystąpienie w Konferencji Kreatywnej Pedagogiki, prezentacja Matematyczny Pssst... czyli Prowokacja - Sprawdzanie - Tworzenie,

- organizacja i udział w debatach matematycznych online, w ramach projektu edukacyjnego Edu-klaster,

- aktywne uczestnictwo w mediach społecznościowych, w grupach edukacyjnych związanych z nauczaniem (szczególnie matematyki),

- udział w webinarach: matematycznym i szachowym,

- udzielenie wywiadów związanych z moją aktywnością (szachy i matematyka),

- udział w projekcie Zaproś mnie na swoją lekcję (szachy i matematyka),

- prowadzenie bloga matematycznego i szachowego,

- udział w wydarzeniu XXIX Szkoła Dydaktyki Matematyki (Rzeszów). Przedstawienie gronu naukowemu mojej prezentacji Matematyka jakiej jeszcze nie znacie,

- przeprowadzenie warsztatów matematycznych w ramach konferencji i laboratorium edukacyjnego Hop – zmiana (Elbląg),

- udział w projektach i przedsięwzięciach - warsztaty matematyczne Rozwijaj myślenie i pracuj z natchnieniem,

- prowadzenie klubu szachowego, sędziowanie turniejów oraz udział w rozgrywkach szachowych,

- publikacja artykułów, między innymi w czasopismach: Mam dziecko w szkole a w nim artykuł Doświadczanie i zrozumienie matematyki w codziennym życiu – czy możemy uczyć efektywniej?, czasopismo popularno-naukowe Delta - artykuł Szachy: wygrana czy remis.

Moje zainteresowania obejmują czytanie książek oraz artykułów związanych z takimi zagadnieniami jak: efektywne nauczanie, prawidłowy rozwój, wykorzystywanie pełni potencjału dziecka (człowieka), proces doskonalenia się w wybranym obszarze (dziedzinie), tworzenie ciekawych koncepcji oraz inspirowanie innych. Do tego wspólne dyskutowanie nad istotnymi zagadnieniami, wspieranie oraz pomaganie edukatorom w bardziej efektywnym nauczaniu oraz rozwijaniu swoich kompetencji. Dodatkowo dzielenie się swoimi pomysłami jak i przemyśleniami oraz współpraca w ramach realizacji różnych projektów edukacyjnych.




CZYM SIĘ ZAJMUJĘ, DO CZEGO ZMIERZAM i CZEGO STALE POSZUKUJĘ

- pomaganiem nauczycielom matematyki w bardzo skutecznym oraz radosnym nauczaniu matematyki,

- prowadzeniem webinariów i szkoleń online z zakresu nauczania matematyki, twórczego podejścia oraz krytycznego, niezależnego myślenia,

- współpracą w projektach mających na celu wspieranie nauczania matematyki i logicznego, krytycznego, niezależnego myślenia,

- prowadzeniem bloga pomagającego w zrozumieniu matematyki poprzez odkrywanie i tworzenie matematyki jak też wyciąganie wniosków - na bazie dzielenia się i wymieniania spostrzeżeniami,

- tworzeniem podcastów związanych z matematyką, aby mogła być postrzegana jako bardzo ciekawa oraz wartościowa aktywność umysłowa,

- innymi pomysłami, które sprawią, że nauka matematyki będzie kojarzona z radością oraz zrozumieniem świata oraz zjawisk w nim zachodzących, jak też umiejętnością odróżniania prawdy od fałszu i przy okazji weryfikowania hipotez jak i wyciąganiem wniosków.




STRONY ZWIĄZANE ZE MNĄ

Blog matematyczny na którym właśnie jesteś: http://matmajakiejnieznasz.blogspot.com

Blog szachowy, który również tworzę: http://beginnerchessimprovement.blogspot.com/

Artykuł szachowy w czasopiśmie Delta, zatytułowany Szachy: wygrana czy remis
http://www.deltami.edu.pl/temat/matematyka/gry_zagadki_paradoksy/2012/01/30/Szachy_wygrana_czy_remis/

 
 〰〰〰〰〰〰〰 〰〰〰〰〰〰〰 〰〰〰〰〰〰〰 〰〰〰〰〰〰〰 〰〰〰〰〰〰〰 〰〰〰〰〰
Strona kursu szachowego, który opracowałem i polecam: https://www.szachydlakazdego.pl/


 
Kupując lub zachęcając innych do kupna powyższego kursu...
wspierasz to co robię i zapewniasz mi możliwości, abym realizował kolejne fajne rzeczy
🏆💖💪👏💥
(bardzo dziękuję wszystkim, którzy będą chcieli mnie w ten sposób wesprzeć)
 〰〰〰〰〰〰〰 〰〰〰〰〰〰〰 〰〰〰〰〰〰〰 〰〰〰〰〰〰〰 〰〰〰〰〰〰〰 〰〰〰〰〰
 
W przypadku, gdyby strona kursu nie była dostępna, to można przejść tutaj: https://wiedza.plandaltonski.pl/product/szachy-dla-kazdego/




OTO MIEJSCA W KTÓRYCH MOŻNA MNIE OBEJRZEĆ LUB POSŁUCHAĆ




1. Matematyczny PR - Jak dobrze sprzedać matematykę (data: 17.05.2020; czas: 1h 54min)
https://www.youtube.com/watch?v=bundb92bnnU






2. Przepis na ciasteczka - Myślenie algorytmiczne (data: 24.05.2020; czas: 1h 42min)
https://www.youtube.com/watch?v=1Cf3GeDIy_c






3. Nieudane próby, czyli matematyka bez błędów (data: 31.05.2020; czas: 1h 57min)
https://www.youtube.com/watch?v=ueWrIccFrSs






4. Matematyka jest OK (data: 06.06.2020; czas: 1h 59min)
https://www.youtube.com/watch?v=V8dG-KacVFw






5. Matematyczne Eldorado - szukajcie, a znajdziecie (data: 14.06.2020; czas: 1h 50min)
https://www.youtube.com/watch?v=PGP-C2meeV4






6. Szachy, podobnie jak miłość i muzyka, mogą uczynić człowieka szczęśliwym (data: 12.07.2020; czas: 40min)
https://www.youtube.com/watch?v=NvlpjVCBaNs






7. Magia szachów - czyli co dzięki nim możemy zyskać (data: 17.11.2020; czas: 1h 24min)
https://www.youtube.com/watch?v=udaGb_p2O88






8. Szachy w kontekście myślenia krytycznego? (data: 03.12.2020; czas: 57min)

A) https://www.facebook.com/edumiesiac/videos/395405898339026 (do bezpośredniego obejrzenia na portalu Facebook)

B) https://www.inspirowniaedukacyjna.pl/edumiesiac-szachy-w-kontekscie-myslenia-krytycznego/ (do obejrzenia poprzez stronę Inspirownia Edukacyna - nie jest wymagane posiadanie konta na portalu Facebook)






9. Jak nie zepsuć sobie niedzielnego spaceru? (data: 22.12.2020; czas: 1h 27min)
https://open.spotify.com/episode/0EQCxF4VqsSUbhwRgJZ6hQ






10. Edukacyjne książki, które inspirują i wspierają proces nauczania (data: 03.11.2021; czas: 1h 15min)

A) https://www.facebook.com/edumiesiac/videos/407984770815462 (do bezpośredniego obejrzenia na portalu Facebook)

B) https://www.inspirowniaedukacyjna.pl/edumiesiac-ksiazka-1/ (do obejrzenia poprzez stronę Inspirownia Edukacyna - nie jest wymagane posiadanie konta na portalu Facebook)






11. Jak trudnościom z matematyki zrobić szach-mat? (data: 22.12.2021; czas: 30min)
https://www.youtube.com/watch?v=RQgoBT6odhw






12. Jak uczyć dzieci logicznego i krytycznego myślenia? (data: 27.12.2021; czas: 1h 58min) - audycja do odsłuchania ze strony internetowej Polskie Radio Dzieciom.
https://www.polskieradio.pl/18/4388/Artykul/2875624,Grajmy-w-szachy






13. O co chodzi z tą matematyką? Debata dotycząca obecnego stanu matematyki i jej nauczania w Akademickim Zaciszu (data: 09.11.2022; czas: 2h) - spotkanie do obejrzenia (lub też odsłuchania) ze strony Akademickiego Zaciszu na YouTube.
https://www.youtube.com/watch?v=aKCJvSYNavg

Cała obszerna relacja ze spotkania na blogu dostępna tutaj:
https://matmajakiejnieznasz.blogspot.com/2022/11/o-co-chodzi-z-ta-matematyka-czyli.html





14. Pokochaj błędy i zostań mistrzem (data: 05.06.2023; czas: 1h 08min) - spotkanie w ramach Planu Daltońskiego, w którym Anna Sowińska zechciała porozmawiać ze mną odnośnie znaczenia błędów oraz tego czym jest droga do mistrzostwa (rozwoju).

https://www.youtube.com/watch?v=DtQYsk9MrPA







15. Edukleks - wyzwanie Minecraftowe z wykorzystaniem szachów (data: 12.01.2024; czas: 3min) - wyzwanie dla uczniów w ramach projekt Edukleks, w którym zapraszam do skorzystania z mojego pomysłu na stworzenie gier planszowych według własnego pomysłu na bazie moich wskazówek. Całość scenariusza jest dostępna na stronie Edukleks.

https://edukleks.pl/wyzwanie-od-tomasza-pintala/





Do tego można zerknąć na ten krótki filmik w którym przekazuję najważniejsze kwestie (trwa zaledwie trzy minuty) związane z projektem Edukleks (zrealizowany na bazie Akademii Pan Kleksa, świata Minecraft oraz królewskiej gry szachy). Zapraszam do obejrzenia bądź wysłuchania.








... i kolejne materiały będę dodawał jak będą już zrealizowane.



ŻYCZĘ MIŁEGO OGLĄDANIA (słuchania)



4 komentarze:

  1. Panie Tomaszu dodał mi Pan odwagi we wdrażaniu niektórych rozwiązań dotyczących nauczania matematyki. Czytam bloga, którego Pan prowadzi, utwierdzam się w metodach nauczania, które ułatwiają rozumienie matematyki. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pani Beato.

      Proszę stosować wszystkie sposoby, które są oryginalne i poprawne. Im więcej dzielimy się z innymi, tym większa szansa, że będą w stanie zobaczyć coś ciekawego i wartościowego... i przy okazji stosować w swoich naukach. Wierzę, że dzięki temu jest szansa, że nauczyciele, którzy nie mają lub nie mieli dobrego zaplecza metodycznego, które zapewniłoby im płynność w nauczaniu matematyki... będą mogli korzystać z dorobku tych, którzy dzielą się tym co wymyślą.

      Cieszę się, że czytuje Pani bloga. Jeśli ma Pani możliwość, to proszę z innymi również się nim dzielić. Niechaj mają dobrą pomoc i przy okazji inspirację. Takie jest zadanie tego co tutaj tworzę i czym się dzielę. Dziękuję.

      Usuń
  2. Czapki z głów. Genialne miejsce Pan stworzył. Wreszcie ktoś o matematyce pisze w nowy sposób. Mam nadzieję pokazać te miejsce moim adeptom. Może przestaną się jej bać i polubią ją.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję za słowa uznania! Cieszę się, że więcej osób zacznie patrzeć na matematykę bez strachu i lęku. Właśnie o to chodzi, aby jak najwięcej osób mogło się przekonać, że matematyka może być fajna, a nawet przydatna i zrozumiała! :)

      Usuń

Jeśli chcesz, aby twoja wiadomość nie została odrzucona przez system jako spam (usunięte), to podpisz się swoim imieniem lub pseudonimem. Dziękuję :)