poniedziałek, 1 czerwca 2020

Matematyczne debaty i małe fascynacje - nietypowe pomysły na edukacje oraz matematyczne inspiracje

We wcześniejszym artykule (link poniżej) wspomniałem, że od kwietnia 2020 roku rozpoczęliśmy debaty matematyczne. Można powiedzieć, że była w nim zawarta również kwietniowa lista debat, a teraz chciałbym podzielić się listą majową (o niej za chwilę).

Dla tych, którzy poszukują kwietniowej listy przebojów matematycznych, oto ona:

No i teraz powtórzę się, bo uważam, że to akurat ważne. Każda z naszych debat coraz bardziej przyciąga bardzo różnych odbiorców. Wbrew pozorom wcale nie są nimi wyłącznie nauczyciele matematyki, lecz nauczyciele różnych przedmiotów, edukatorzy oraz osoby interesujące się nauczaniem i uczeniem się. Co więcej, pojawiają się także osoby, które deklarują, że z matematyką albo mieli niewiele wspólnego... albo chcą posłuchać o niej (bądź też uczestniczyć na żywo), ponieważ czują, że ten temat jest dla nich szczególnie ważny czy też interesujący.

Poniżej przedstawiam telegraficzny skrót tego, czego można oczekiwać po każdej z debat (jak też link do każdej z nich). Prawie do wszystkich z nich (na tej liście) podaję odnośnik do serwisu YouTube. Uważam, że jest to o tyle wygodne i dobre rozwiązanie, że na tej platformie można oglądać filmy w dowolnej rozdzielczości oraz szybkości. Minusem z kolei jest to, że jak na razie nie ma pod nimi komentarzy. Dla osób chcących oglądać te wydarzenia wraz z komentarzami, podaję także linki do debat na stronie (profilu) Edu-klaster (na Facebooku).

Zwykle debaty trwają około 100 minut (czasami ciut dłużej), chociaż coraz częściej odbiorcy są tak zaangażowani, że kończymy je dopiero w okolicach dwóch godzin! Tak czy inaczej są one w mojej ocenie dość wartościowe i inspirujące, więc każdy może z nich coś dla siebie wybrać i w praktyce wykorzystać.

Chcę podkreślić wyraźnie, że te debaty nie są warsztatami metodycznymi, ponieważ nie to jest ich celem. Piszę to po to, aby osoby, które poszukują konkretnych sposobów, technik, metod i narzędzi pracy... nie musiały tracić czasu ani frustrować się, czekając na to kiedy się one pojawią.

W debatach matematycznych stawiamy głównie na przemyślenia, inspiracje, dzielenie się swoimi pomysłami i doświadczeniem oraz różnorodnym spojrzeniem na dane zagadnienie. Wynika z tego, że pod żadnym pozorem nie są to spotkania naukowe czy też akademickie, nawet jeśli często biorą w niej udział typowi matematycy (mam na myśli osoby mające formalne wykształcenie w tym kierunku).


Takie piękne cuda potrafi tworzyć Joanna Redzimska (dziękuję za piękną grafikę Joanno!), która jest cudotwórczynią zajmującą się tworzeniem tego typu dzieł sztuki :). Dodam, że ta graficzna notatka powstała na bazie debaty matematycznej o pysznej nazwie... "Przepis na ciasteczka - Myślenie algorytmiczne".

Dla tych, którzy poszukują majowej listy przebojów matematycznych, oto ona (kontynuacja z poprzedniej listy):


5) Jak pomóc swojemu dziecku w matematyce - 9 maja 2020 roku (113 minut)



W edukacji matematycznej wiele zależy od naszych domów rodzinnych. Niezwykle istotnym jest to, w jaki sposób pracujemy z naszymi dziećmi, jak je wspieramy i jakie tworzymy im warunki do nauki.

Po raz kolejny będziemy mieli okazję ku temu, aby przyjrzeć się matematyce. Tym razem temat o który nas wiele razy prosiliście. Chodzi mianowicie o to jak pomóc swojemu dziecku w matematyce.


6) Matematyczny PR - Jak dobrze sprzedać matematykę - 17 maja 2020 roku (119 minut)



"Matematyka to czarna magia, którą jedynie wybrani są w stanie zrozumieć. Jest trudna, więc lepiej jej się nie uczyć. Dodatkowo jest nieprzydatna, bo to tylko głupie liczenie i rozwiązywanie bezsensownych zadań w nieskończoność".

Słyszeliście kiedyś takiego typu komunikaty? A może sami tak uważacie lub znacie kogoś kto tak uważa?

Takie stereotypy i uprzedzenia związane z matematyką narosły na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat. Czy rzeczywiście ta "zła matematyka" jest taka straszna jak ją malują?

A co by się stało gdybyśmy zaprosili do tego wydarzenia osoby, które uwielbiają ten jakże odmienny stan umysłu?


7) Przepis na ciasteczka - Myślenie algorytmiczne - 24 maja 2020 roku (97 minut)



Gdybyśmy rozebrali matematykę na czynniki pierwsze, okazałoby się, że jest to zbiór wielu przepisów. Dokładnie tak jak w kuchni. Młody adept gotowania będzie odtwarzał te przepisy, kosztował i sam wyciągał wnioski z tego co robi. Przepisy mamy spisane w naszych książkach kucharskich i gdy potrzebujemy któregoś z nich, sięgamy po książkę i odtwarzamy.

Nasze kolejne próby prowadzą nas w stronę samodoskonalenia. Coraz więcej z tego rozumiemy, dowiadujemy się, jaki wpływ mają poszczególne elementy. Stajemy się lepszymi kucharzami.

Co więcej. Przepis kuchenny, to bardzo precyzyjny algorytm. Dokładnie taki, jak dzielenie pisemne. Żeby go dobrze wykonać, musimy postępować według odpowiedniej procedury.

Stawiamy zatem hipotezę: Najlepiej trenować matematykę, robiąc ciasto. Pytanie czy rzeczywiście trzeba najpierw poznać proste receptury czy też można matematyką zachwycać się bez konieczności posiadania we krwi algorytmów na pieczenie czy też gotowanie matematycznych składników.


8) Nieudane próby, czyli matematyka bez błędów - 31 maja 2020 roku (117 minut)



Błędy, błędy i błędy... co by tu z nimi począć? Co zrobić, żeby ludzie nie odsuwali się od matematyki?

Chcielibyśmy rozpocząć dyskusję o konstruktywnym podejściu do tego najtrudniejszego w matematyce wyzwania. Jak można się uczyć na nieudanych próbach?

Otóż, aby tego dokonać zaprosiliśmy po dwie osoby, które mocno różnicą się doświadczeniami jeśli chodzi o matematykę. Pierwsze para akurat nie miała okazji z matematyką być za pan brat, zaś druga - można powiedzieć, że matematykę w pewien sposób od zawsze miały we krwi i czują jej obecność w powietrzu. Mamy również dodatkowo pasjonata matematyki, którego marzeniem jest to, aby wspierać nauczycieli jak też edukatorów, w tym aby ich podopieczni mogli realizować swój potencjał najlepiej jak się tylko da!

Tak, powiedzmy sobie to jasno! Ta debata będzie wyjątkowo z kilku powodów. Jednym z nich jest dobór gości, którzy będą w niej występować. Kolejnym będzie waga i znaczenie tematu, który stanowi ogromne wyzwanie dla nas jako społeczeństwa, ale również edukatorów i ludzi, którzy mają pokazywać istotę jak i piękno nauki (nie tylko matematyki). A najbardziej wartościowe powinny być wnioski oraz okazja do inspiracji i refleksji związanej z tym co się będzie działo i jak pozwoli nam to otworzyć umysł i serce, aby wspierać w nauce matematyki nie tylko dzieci... i nie tylko w matematyce!


Takie piękne cuda potrafi tworzyć Joanna Redzimska (dziękuję za piękną grafikę Joanno!), która jest cudotwórczynią zajmującą się tworzeniem tego typu dzieł sztuki :). Dodam, że ta graficzna notatka powstała na bazie debaty matematycznej o pysznej nazwie... "Nieudane próby - czyli matematyka bez błędów".


Mam takie wrażenie, że tego typu debaty mogą dać okazję do podzielania się między sobą swoimi opiniami jak też wzajemnej inspiracji (nie mylić z adoracją!). Jeśli sprawilibyśmy, aby mogły one docierać do jak najszerszej grupy odbiorców (zwłaszcza tych, którzy ich potrzebują), wówczas jest szansa na to, aby dzięki temu nauczyciele mogli mieć powód ku temu, aby przemyśleć swoje podejście do nauczania matematyki. Co więcej, byłaby to dla nich również możliwość ku temu, aby posłuchać jak inni postrzegają jej nauczanie i jakie mają doświadczenia z tym związane. Z kolei takie działanie może realnie prowadzić do chęci zmiany na lepsze. I o to właśnie nam chodzi!

Czy takie działania mają sens? Otóż uważam, że mają i to duży. Pozwalają one przede wszystkim na to, aby osoby związane z matematyką poczuły wsparcie i chociażby możliwość upewnienia się co do tego, w jaki sposób nauczają matematyki, ale również mogą jeszcze lepiej nauczać! Zapraszamy bowiem do naszych debat osoby, które często są praktykami oraz mają tony pomysłów... na to w jaki sposób matematyka może być świetnie uczona, a także na co warto zwracać szczególną uwagę w tym procesie.

Myślę zatem, że taka forma popularyzacji matematyki, a jednocześnie możliwość dotarcia do stosunkowo dużej grupy odbiorców może być jedną z realnych możliwości ku temu, aby matematyka była uczona i odkrywana przez dzieci i młodzież jeszcze pełniej, efektywniej oraz dawała powody do radości i dumy.

Na koniec moja osobista prośba: Jeśli uważasz, że ten artykuł jest lub może być pomocny innym, to podziel się nim, tak aby dotarł do jak największej grupy osób dla których może być ważny i wartościowy. Najprościej jest moim zdaniem wkleić linka na swoim fanpejdżu w mediach społecznościowych bądź też na swojej tablicy (profilu), tak aby dotrzeć do możliwie dużej grupy.

Za każdą pomoc i wsparcie będę bardzo wdzięczny - dzięki temu inni będę mieli dostęp do tego co może być dla nich wartościowe.

1 komentarz:

  1. Dziękuję Tomaszu za możliwość uczestniczenia w debatach i spędzania czasu na inspirujących do działania rozmowach.

    OdpowiedzUsuń

Jeśli chcesz, aby twoja wiadomość nie została odrzucona przez system jako spam (usunięte), to podpisz się swoim imieniem lub pseudonimem. Dziękuję :)