piątek, 11 października 2019

Matma jakiej nie znacie - moja wizja nauczania i kilkanaście pomysłów do wykorzystania

Wiele osób zastanawia się jak wygląda moja wizja matematyki, o której w różnych miejscach wspominam. Myślę, że jest kolejna okazja, aby ją teraz nieco przybliżyć. Nie jest to co prawda wszystko co mam do powiedzenia o tym jak wyobrażam sobie nauczanie matematyki, ale na pewno istotny rąbek tajemnicy został uchylony...

Mija już blisko 2 tygodnie od momentu, gdy występowałem w webinarze (29 września 2019 roku). Tym razem przebiegało ono, bazując na koncepcji, którą tworzę, analizuję, wyznaję, hojnie się nią dzielę oraz przy okazji także uwielbiam. Tytuł mojego wystąpienia był następujący:

Matma jakiej nie znasz - czyli w jaki sposób można nauczać matematyki w sposób oryginalny, ciekawy jak i efektywny

Całość trwała 70 minut, więc musiałem w miarę się pospieszyć, aby powiedzieć większość tego co zaplanowałem. Webinar w którym występowałem składał się z dwóch głównych części:

1) Prezentacja (teoria) za pomocą slajdów (27 min)
2) Moje pomysły (praktyka): garść przykładów do wykorzystania i inspiracji (41 m)

W części pierwszej (teoretycznej) dotyczącej podejścia do nauki i nauczania matematyki mówiłem o tym w jaki sposób warto podchodzić do matematyki (1), czym są mity i stereotypu matematyczne i jak z nimi walczyć (1A), jaka jest relacja nauczyciela i ucznia (2), w jaki sposób nauczyciel powinien podchodzić do nauczania matematyki (2A), następnie o tym jak uczeń powinien podchodzić do swojego rozwoju matematycznego (2B). Dalsze slajdy to krótki opis tego jak wygląda moje podejście do nauczania (3), wnioski mówiące o tym na co zwrócić uwagę (4) jak też podsumowanie całości.

W kolejnej odsłonie mówiłem o tym jakiej pomocy i wsparcia oczekują nauczyciele (5), czym jest uczenie się od innych (6) i na końcu był mały apel dotyczący tego, aby nauczyciele ze wszystkich poziomów mogli lepiej ze sobą współpracować i wzajemnie się od siebie uczyć (8). Pod koniec nieco prowokacyjnie zapytałem o to czy lepszy jest model naukowy czy też może ciekawski (9).



A co jeśli chodzi o część praktyczną? Otóż podzieliłem się w niej kilkunastoma pomysłami. Myślę, że wystarczy rzut oka na poniższe obrazki, aby zobaczyć to czego dotyczyły moje koncepcje. Zdradzę, że omówiłem w dużym skrócie to w jaki sposób można je wykorzystać w czasie zajęć z matematyki. I uważam, że na tej podstawie każdy, kto zajmuje się nauczaniem matematyki... może samodzielnie stworzyć własne zajęcia.













Generalnie było to moje pierwsze wystąpienie online, więc zdaję sobie sprawę, że jest dużo rzeczy do poprawy. Niemniej dużo bardziej przeważa radość, bowiem cieszę się z tego, że mogłem podzielić się z innymi moją pasją do nauczania matematyki i przy okazji pokazać matematykę z zupełnie innej perspektywy - matmę jakiej nie znacie...


Poniżej zamieszczam odnośnik do zapisu nagrania (webinaru) na YouTube, który można sobie w wolnej chwili obejrzeć :). https://www.youtube.com/watch?v=iMi-ByCGCMc

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Jeśli chcesz, aby twoja wiadomość nie została odrzucona przez system jako spam (usunięte), to podpisz się swoim imieniem lub pseudonimem. Dziękuję :)